torsdag 8. mars 2012

Kikertsalat med purre, vårløk og valnøtter.


Innimellom føler jeg meg ganske teit når jeg i all hemmelighet er kjempefornøyd med meg selv for å ha lagt kikerter i bløt natten over, og så kokt dem en førti minutter til de er myke, i stedet for å bare finne fram boksåpneren og helle av den grumsete væsken fra en boks hermetiske kikerter. Er dette et tegn på lave standarder for selvtilfredshet? Burde jeg applaudere meg selv når jeg husker å pusse tennene om morgenen eller sette ut søppeldunken til tømming hver tirsdag? Hvorfor ikke? Å koke kikerter er ingen kunst, men folk skryter av verre ting i Facebook-feeden min.
Det fine med å koke kikerter selv, er at du kan sette på en hel masse på én gang, og så dele dem opp i mindre porsjoner, fryse dem og dermed alltid ha fiks ferdigkokte kikerter for hånden, for eksempel når du får lyst på litt hummus. Eller kikertlapper. (Kikertlappene deltar forresten i Matbloggsentralens kjøttfri mandag-utfordring, som du kan stemme i i morgen.) 

Det har figurert en del salater på bloggen i det siste, av den enkle grunn at jeg ikke kan få nok av dem. Det er så mange muligheter, og det er også alltid noe som må brukes opp i kjøleskapet, og mange salater (særlig gryn-/bønnebaserte) tar gladelig imot det meste du sender i deres retning. Vårløken som figurerer her, var spesielt sliten (hvorfor blir det alltid noen stakkars spinkle vårløk igjen i bunnen av kjøleskapet?), men kom til heder og verdighet igjen på et blunk, i celebert selskap med storebroren purre og litt krydret yogurtdressing. Tilfredsstillelsen jeg får ved å få tømt kjøleskapet for rester, er omtrent på nivå med den jeg får når jeg koker kikerter. Så da vet du det. På selveste kvinnedagen.

 Kikertsalat med purre, vårløk og valnøtter
inspirert av 101 Cookbooks
antall porsjoner avhenger av hva salaten brukes til (lunsj, tilbehør til hovedrett)


100 g kikerter, lagt i bløt natten over, avrent og kokt i nytt, friskt vann i omtrent 40 minutter, til de er møre

1 ss olivenolje
1 liten purre, vasket og skåret i tynne skiver
1 fedd hvitløk, most
revet skall av 1 sitron
120 g yogurt naturell eller gresk yogurt
1 1/2 ts karrikrydder
1/4 ts finkornet havsalt
en liten neve hakket, frisk koriander
3 eller 4 vårløk, skåret i små skiver
en neve valnøtter, tørristet

Varm oljen i en stekepanne, og ha de kokte kikertene oppi. La dem steke til de begynner å bli gylne, en fem minutter. Tilsett purren og la den surre med i mellom 7 og 10 minutter, til den er myk og har blitt brunet litt. Tilsett hvitløk og revet sitronskall når det er ett minutt igjen av steketiden. Ta stekepannen av platen og la det hele avkjøles mens du lager yogurtdressingen. 

Ha yogurt, karri og salt i en liten bolle, rør sammen og smak eventuelt til med mer salt eller krydder. Ha mesteparten av korianderbladene og vårløkskivene i stekepannen med kikertblandingen, og rør inn dressingen. Ved servering strør du over resten av korianderbladene og vårløken samt de ristede valnøttene.

7 kommentarer:

The Kitchn Queen sa...

Dette så ut som en perfekt lunsjrett! Kikerter er igrunn ganske anvendelige, og i hummus blir de helt fantastisk gode. Vann i munn!:-D

Siri sa...

Kitchn Queen: Kikerter er gode saker! Og hjemmelaget hummus så utrolig mye bedre enn den ferdigkjøpte varianten.

myfoodpassion sa...

Jeg elsker kikerter. Denne skal jeg definitivt prøve.

Siri sa...

myfoodpassion: Kikerter er fantastiske, og så er det en bonus at de er skikkelig sunne også!

Astrid sa...

Hadde kikerter med spinat som tilbehør til laks tidligere i uken, og det minnet meg om hvor godt kikerter er. Denne retten her må jeg prøve!

Siri sa...

Astrid: Man glemmer hvor gode de er! De er vel ikke den mest besnærende råvaren å se på, kanskje det er der det ligger.

Astrid sa...

Hei igjen! Endte med å lage noe inspirert av denne retten; kikerter, spinat, tomat, rødløk, hvitløk, nøtter (valnøtter, hasselnøtter, mandler) og en dressing av creme fraiche og pesto.

Takk for inspirasjonen :-)